FysioVars manuele therapie

Manuele therapie

Twee methoden

Bij FysioVars kunt u terecht voor manuele therapie. Manuele therapie is een opleiding die na het afronden van de opleiding fysiotherapie gedaan kan worden.

Een manueel therapeut heeft extra kennis van de bewegingsmogelijkheden van alle gewrichten in het lichaam, in het bijzonder de wervelkolom. In onze praktijk worden er twee methodes manuele therapie toegepast, namelijk de methode v/d Bijl en de methode SOMT. Zij streven beiden hetzelfde doel na; het verbeteren van de beweeglijkheid van gewrichten en het verminderen van pijnklachten. Het verschil is dat er andere behandelmethodes gebruikt worden.

Wat doen wij?

Wanneer een gewricht slecht kan bewegen, of als dit pijnlijk is, kan manuele therapie uitkomst bieden. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct na de behandeling merkbaar; gewrichten functioneren beter en bewegen gaat gemakkelijker. Door bijvoorbeeld het behandelen van de borstwervelkolom kan er direct na de behandeling een verbeterde draai beweeglijkheid van de nek optreden en wordt er minder pijn ervaren. Voorbeelden van klachten die een manueel therapeut kan behandelen:

• hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom;
  • nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen;
  • lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen;
  • hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn;
  • duizeligheid bij het bewegen van de nek;
  • kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten;

Door gebruik te maken van diverse onderzoeks- en behandeltechnieken, aangepast op de unieke situatie van iedere patiënt, kan manuele therapie op een brede cliëntengroep worden toegepast.

Binnen de manuele therapie heeft Debbie als speciaal aandachtsgebied hoofd-, kaak-, nek- en aangezichtsklachten.

Hebt u vragen over manuele therapie? Neem dan contact op met Marloes via marloes@fysiovars.nl of met Debbie via debbie@fysiovars.nl.

FysioVars aktetas

MAAK EEN AFSPRAAK

Wilt u meer weten over onze diensten of wilt u een afspraak maken?